PostNord - Installation


Installera och aktivera tillägget


Gå till WP-admin → Tillägg → Lägg till nytt → Ladda upp tillägg
  1. Lägg till ZIP-filen du fått från oss
  2. Installera och aktivera tillägget

Ställ in kopplingen


Gå till WooCommerce → Inställningar → PostNord koppling
  • Licens nyckel – Ange licensnyckeln som du fick från oss när du köpte pluginet
  • Inaktivera denna licens – Bocka i för att inaktivera licensen på denna domän
  • PostNord Kundnummer – Ange PostNord Kundnummer
  • Testläge – Flaggar alla försändelser som testförsändelser
  • PostNord avtalsområde – Ange ditt avtalsområde
  • PostNord Fraktsedel Pappersstorlek – Ange storleken för dina etiketter
  • Boka automatiskt frakten på orderstatus – Ange på vilken orderstatus du vill att frakten ska bokas automatisk
  • PostNord kollin – Ange antal kolli, per order eller per artikel på ordern
  • PostNord Kolli innehåll – Ange en beskrivning av varorna, vanligtvis Varor eller webbadress
  • Lägg till en kundnotering när frakten är bokad – Bocka i för att skicka e-post till kunden när ordern skickats. Innehåller som standard spårningslänk.
  • Spårningsinformation – Justera texten i mailet till kunden när ordern skickats.
  • Felsökningslogg – Detta loggar åtgärder som skickas till PostNord, loggar hittas via WooCommerce → Status → Loggar

Ange uppgifter för Avsändare och Returpart


Avsändare
Gå till WooCommerce → Inställningar → PostNord koppling → Avsändare
Alla uppgifter behöver fyllas i, men VOEC och Eori kan lämnas tomma om ni inte ska generera tulldokument.
VOEC – ”Valued Added Tax on E-Commerce” är det nummer som du får när du är registrerad i VOEC-systemet för de norska tullmyndigheterna.
EORI – ”Economic Operator Registration and Identification” är ett unikt registreringsnummer som ska användas vid all tullrelaterad verksamhet inom EU.
Returpart
Returpart behöver fyllas i om du har ett PostNord International avtal
Gå till WooCommerce → Inställningar → PostNord koppling → Returpart
Alla uppgifter behöver fyllas i, men VOEC och Eori kan lämnas tomma om ni inte ska generera tulldokument.

Inställningar för leveranssätt


Gå till WooCommerce → Inställningar → Frakt → Fraktzoner
  1. Klicka på den zon du vill redigera
  2. Välj det leveranssätt du vill koppla till PostNord, klicka på redigera
PostNord Fraktalternativ
  • PostNord Tjänst – Ange tjänsten som ska gälla för fraktsättet, exempel PostNord MyPack Collect (19)
  • PostNord Uthämtningsställen – Bocka i för att presentera utlämningsställen
  • PostNord Uthämtningsställen Typ – Välj typ av utlämningsställe, 
  • PostNord Kollislag – Ange kollislag (standard Kolli)
  • Lägg till en kundnotering när frakten är bokad – Lägg till en kundnotering när frakten är bokad
  • Typ av frakt – Ange typ av frakt (Tur eller Tur och Retur, tänk på att alla tjänster inte stödjer ”Tur och Retur”)
PostNord Tilläggstjänster

Det här är en äldre funktion som inte längre behöver väljas, utan appliceras av PostNord när tjänsten hr stöd för det.

  • Tilläggstjänst SMS Notifikation – Bocka i för SMS avisering till kund
  • Tilläggstjänst E-post Notifikation – Bocka i för E-post avisering till kund

Generera tulldokument (valfritt)


Gå till WooCommerce → Inställningar → Frakt → Fraktzoner
  1. Klicka på den zon du vill redigera
  2. Välj det PostNord leveranssätt du vill generera tulldokument för
  3. Scrolla till PostNord Tulldokument
  • PostNord Import/Export Typ – Ange Import/Export typ
  • Skapa en tullfaktura – Bocka i för att aktivera skapande av tulldokument
  • Typ av Tullfaktura – Ange vilken typ av tullfaktura som ska skapas
  • Terms of Sale – Ange Försäljningsvillkor
  • Skapa en CN22 – Bocka i för att skapa en CN22
  • Skapa en CN23 – Bocka i för att skapa en CN23
Inställningar som krävs på varje produkt för att generera tulldokument
Gå till WordPress → Produkter
  1. Klicka på produkten du vill redigera
  2. Scrolla till Produktdata → Frakt
  • PostNord Tariffkod – Ange hs-tariffkod som gäller för er produkt
  • PostNord Tariffbeskrivning – Ange en beskrivning av produkten som visas på CN22 etiketten, den ska vara riktad till tullpersonalen
  • PostNord Ursprungsland – Ange produktens ursprungsland, det vill säga vart den är tillverkad

Övriga funkioner


Skicka retur QR-kod till kund
  1. Gå till WooCommerce → Beställningar
  2. Klicka in dig på den order du ska skicka retur QR-kod till
  3. Gå till rutan ”Åtgärd för beställning”
  4. Välj ”skicka QR-kod till kund”

Did this answer your question? Thanks for the feedback There was a problem submitting your feedback. Please try again later.

Still need help? Contact Us Contact Us